Smederij Gerbrand van der Haak
F1014 De smederij en tankstation van Gerbrand van der Haak aan de hoofdweg 58 omstreeks 1965
F1033 Gerbrand van der Haak in zijn jonge jaren
F1035 Ook op oudere leeftijd nog altijd in zijn smederij actief
Gerbrand van der Haak begon in eerste instantie een Loonbedrijf aan de Hoofdweg 58. Bij de ruilverkaveling in de Zuidpolder werden allerlei werkzaamheden verricht met de drie trekkers die van der Haak bezat.
Doordat het land soms erg nat was en de trekkers uit die tijd betrekkelijk klein waren vergeleken met nu, kwam de vindingrijkheid en inventiviteit van van der Haak als snel goed van pas. Hij voorzag de trekkers met een eigen ontworpen rupsstel zodat ze toch op de drassige ondergrond door konden werken.
Een andere uitvinding was de mechanische kalkstrooier. Met behulp van de achteras van een bestelauto van Roelf Bolt werd de kalkstrooier aangedreven. Door een wormwiel in de bak werd de kalk boven de strooier gebracht. Van der Haak was zijn tijd ver vooruit.
Toen hij stopte met het loonbedrijf richtte hij zich volledig op de smederij, de winkel en op het tankstation. Ook hier werden voor de boeren in de omgeving de nodige gereedshappen en machines zelf ontwikkeld.
Foto onder links een “Opper machine” voor achter de trekker. Door dit werktuig in het zwad te zetten kon een hooi opper bijelkaar gesleept worden. Rechts een fietskar voor zes melkbussen. De houten bodem moet nog aangebracht worden.
Ook maakte van der Haak boerenwagens. Om de flexibiliteit van het onderstel aan te tonen werd de wagen met 1 wiel op blokken gezet. Op hobbelige paden of onvlak land of door goten bleef deze wagen altijd met vier wielen aan de grond.
F1036 Samen met zoon Piet wordt de constructie van de nieuwe werkplaats en kantoor van loonbedrijf S. Vogelzang op het terrein naast de kerk in elkaar gezet.
F1037 – G. van der Haak & Zn voor de nieuwe serviceauto omstreeks 1980.